Postgraduaat preconceptie- en fertiliteitszorg

1.550 EUR
(Vrij van BTW)

Leer als gezondheidswerker personen met een kinderwens correct informeren over levensstijl factoren en fertiliteitstechnieken.

Deze opleiding voor gezondheidswerkers met een link in de verloskundige zorg is gericht op preventie, levensstijl en fertiliteitszorg bij personen op reproductieve leeftijd.

We komen in de verloskundige zorg steeds vaker in aanraking met problematieken die in sterke mate toe te schrijven zijn aan veranderende levensstijlfactoren. Denk maar aan de toenemende prevalentie van obesitas en diabetes bij zwangere vrouwen en fertiliteitsproblemen bij koppels. Daarnaast wijst een groeiend aantal studies uit dat de eerste 1000 dagen van een kind, van conceptie tot het 2de levensjaar, bepalend zijn voor de gezondheid op latere leeftijd. Het is dus van groot belang dat de zwangerschap in optimale omstandigheden start en dat jonge ouders voldoende kennis hebben rond het belang van een gezonde levensstijl, voor, tijdens en na de zwangerschap.

Levensstijlfactoren hebben invloed op de vruchtbaarheid. Nieuwe technieken en mogelijkheden in de fertiliteitszorg volgen elkaar in snel tempo op. Het is daarom belangrijk dat gezondheidswerkers personen met een kinderwens correct kunnen informeren over de hedendaagse mogelijkheden van vruchtbaarheidstechnieken.

Flexibel traject

Deze opleiding kan gevolgd worden als volledig postgraduaat van 20 studiepunten of als afzonderlijke modules per 5 studiepunten. Per module voorzien we ongeveer 5 lesdagen op de campus maar alle andere lessen en de examens zijn online.

Indien je één of meerdere afzonderlijke lessen wil volgen, contacteer Ilse Delbaere.

• Vroedvrouwen
  • Verpleegkundigen
  • Huisartsen
  • Gynaecologen
  • Apothekers
  • Kinesisten
  • Gezondheidspromotoren
  • Beleidsmedewerkers
  • Behaal het postgraduaat Preconceptie- en fertiliteitszorg.
  • Geef evidence-based advies over levensstijl en fertiliteit.
  • Draag bij in de preventie in het vakgebied van de verloskundige zorg.

Een diploma bachelor of master in een (para-) medische opleiding is vereist.

Preconceptiezorg

Ilse Delbaere, Katleen Alen, Christine Vandenhole, Kim Decabooter, Liesbeth Clyncke, Michel De Vos, Silke Desaever, Eva Van Steijvoort, Uschi Van den Broeck, Lisbeth Jochems, Annick Bogaerts, Jill Shawe, Michael Ceulemans, An-Sofie Van Parys

5 credits

Levensstijl bij man en vrouw

Ilse Delbaere, Hendrik Cammu, Joyce Harper, Pieter Debognies, Leen Van Brussel, Inge Gies, Lyssa Toyinbo, Lien Van Der Biest, Sara Willems, Jenny Stern, Tessy Boedt

Fertiliteitszorg

Isabel Vandesteene, Chloë De Roo, Amber Van den Eynde, Frauke Vanden Meerschaut, Greta Schoeters, Sharon Lie Fong, Ilse Delbaere, Dominic Stoop, Iebe De Quick, Eline Dancet, Tessy Boedt, Nola Cammu, Uschi Van den Broeck

Praktische zorg

Heidi Mertes, Ilse Delbaere, Eveline Buyse, Marijke Merckx, Liesbeth Clyncke, Uschi Van den Broeck, Florence Van Rompuy, Elke Deherder, Amber Van den Eynde

5 credits

Waarom kiezen voor een opleiding ‘Postgraduaat preconceptie- en fertiliteitszorg’ bij VIVES Continue

Docenten uit de zorg

Alle docenten zijn artsen, verpleegkundigen of mensen met een professionele activiteit in dit werkveld. Zij zijn verbonden aan zorginstellingen, expertisecentra of beroepsverenigingen. Als gastspreker hebben al deze professionals een reële ervaring in het verstrekken van onderwijs aan volwassenen.

Kruisbestuiving

Expertise uit verschillende werkvelden wordt gecombineerd.

Breed doelpubliek

Deze opleiding is erg toegankelijk. Vergt geen specifieke voorkennis van de materie. Mix van deelnemers met uit diverse disciplines zorgt voor andere en boeiende perspectieven.

Flexibiliteit

Deze opleiding heeft een hoge mate van flexibiliteit om te volgen. Je volgt les op je eigen tempo. De lessen zijn volledig of deels online of in zelfstudie. Ontdek de modaliteiten van deze opleiding bovenaan bij de Omschrijving.

Het succesverhaal van Liesbeth Clyncke, verpleegkundige

“Het postgraduaat heeft me in mijn kracht geplaatst. ”

Mijn persoonlijke ervaringen werden aangevuld met interessante inhouden tijdens de opleiding. Zo kon ik nadien mijn eigen praktijk starten. De sessies met de experten waren heel interessant. Het was een voorrecht om hieraan deel te nemen.

LiesbethClyncke3.jpg

Meer keuze?
Bezoek Continue.be

Continue is het online platform voor levenslang leren van de Associatie KU Leuven, goed voor meer dan 1000 professionele en academische opleidingen. Continue is dé website voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk wil ontwikkelen of omscholen. Je kunt kiezen uit korte opleidingen zoals webinars en webshops, en langere trajecten als postgraduaten. Studenten kunnen met een handige zoekfunctie een opleiding op maat vinden. Je volgt de lessen online, op locatie, of gemengd.

Ontdek Continue.be